خانه موجودات افسانه ای 💥 جن – یا از ما بهتران

جن – یا از ما بهتران

جن یا از ما بهتران

جن موجود افسانه ای در باور عامیانه

جن موجود افسانه ای

جن موجود افسانه ای

جن به معنی پوشیده ،

– در عربی به این صورت به کار می رود ،

در فارسی به اشتباه به صورت اجنه جمع بسته می شود – بنا بر باور اسلام ،

نام دسته ای از موجودات فراطبیعی است.

اعتقاد اسلام بر این است که وجود آنها آتش بدون دود است – قرآن ۵۵:۱۴;الرحمن ، ۱ ،

و جنیان را از رخشنده شعله آتش خلق کرد.

– که هم به صورت آشکار و هم به صورت ناپیدا زندگی می کنند.

در قسمت های مختلفی از قرآن از آن یاد شده ،

هفتاد و دومین سوره قرآن به نام آن – الجن – نامگذاری شده است ؛ از آتش خلق شده و کلمه جن و انس.

محققان فرهنگ عرب ریشه این واژه را از کلمه جنا می دانند ،

اما ممکن است ریشه خارجی داشته باشد.

منابع قدیمی فارسی واژه فارسی پری و کلمه عربی جن و پری را به طور هم زمان به کار می بردند ؛ ولی در اصل جن و انس می باشد که در قرآن به آن اشاره شده است.

جن در همه ادیان پذیرفته شده است

جن از دیدگاه علم

از دیدگاه علم جن ها یکسری موجودات خیالی هستند که توسط ادیان بوجود آمده اند.

تاکنون هیچ تحقیق مستدل علمی و هیچ سند یا عکس معتبر در مورد جن در نشریات علمی چاپ نشده است.

ریچارد داوکینز ،

استاد زیست شناسی دانشگاه آکسفورد ،

احتمال وجود جن و سایر موجودات ماورا طبیعی را به دلیل نداشتن پشتوانه علمی مساوی با احتمال وجود پلنگ صورتی در دنیای واقعی می داند و از دیدگاه علم جن وجود ندارد.

عکس هایی با عناوین متفاوت از جن در اینترنت و نشریات نامعتبر پخش شده اند که هیچ کدام واقعی نمی باشد.

داستانهایی که از زبان افراد در خصوص جن و جنیان روایت می گردد یا افرادی را به عنوان جن زده شده نام می برند در علم پزشکی به هیچ عنوان تایید نمی شود و دلیل اصلی این گونه بیماری ها اختلالات روانی اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی است.

جن در ادبیات غیردینی

تعریف جن در ادبیات غیردینی بسیار متنوع تر از تعریف مذهبی است.

تنوع قابل توجهی در اشکال منتسب به جن در افسانه های ایرانی وجود دارد.

آنها ممکن است زیبا یا زشت ،

سیاه یا سفید ،

بزرگ یا کوچک باشند.

به طور کلی ،

جن مسلمان زیبا توصیف شده ،

در حالی که آنهایی که کافر هستند به صورت هیولاهای بدترکیب با سر یک چشم در وسط پیشانی ،

بزرگ و با دندان های نیش بیرون زده به تصویر کشیده شده اند.

برخی جن ها با بدن های مرکب توصیف شده اند ،

که ممکن است بدن انسان و سر شیر یا اندام حیوانات مختلف داشته باشند ؛ یا انواعی دیگر با سر فیل ،

یا نفس آتشین یا بوی نا مطبوعی که متصاعد می کنند توصیف شده اند.

تصور می شود که آنها می توانند به هر شکلی که تمایل دارند ظاهر شوند.

معمولا جن هایی که نوع حیوانی دارند را به صورت مار ،

بز ،

کبوتر ،

گوسفند وحشی ،

سگ یا گربه توصیف می کنند.

زمانی که جن به شکل حیوان شکار در می آید به او شکار ابوجهل گویند که در مقابل آن ،

حیوانات واقعی را شکار ابراهیم می گویند.

ممکن است آنها بر روی زمین یا در آبها زندگی کنند یا در حمام ها ،

خانه ها ،

قبرستانها یا آب انبارها یا حتی در درختان روزگار بگذرانند.

جن هایی که در آب انبارهای هند هستند از کمر به بالا شبیه انسان ولی پایین تنه شان مانند حیوانات است.

جن ها گرچه جمعیت بیشتری در سوریه ،

هندوستان و وبار دارند ولی در تمام سرزمین ها پراکنده اند.

نسناسها یک چشم و یک پا دارند و آنها هستند که با ایجاد آتش در خانه های انسان ها برای ایشان مزاحمت ایجاد می کنند ،

نسناس به همراه شق در برخی منابع جزء جن ها به شمار رفته اند.

نوع دیگری از جن ها که Ḡaddār نامیده شده با هر کسی که به او دست یابد خفت وخیز جنسی و مقاربت می کند ،

این موجود دارای دو جنس نر و ماده است.

جن موجود افسانه ای

جن در ادبیات فارسی

جن در ادبیات حماسی غیردینی به ندرت دیده می شود.

قلمروی جمشید و سلیمان اولین قلمروهایی بودند که بر جن و شیاطین حکومت می کردند.

در شاهنامه جن تنها یک بار در نامه سعد بن ابی وقاص به سردار ساسانی رستم فرخزاد به کار رفته ،

که در آن سردار عرب از جن و انسان و پیامبر هاشمی سخن گفته است.

اگرچه شاهنامه به نام عفریته ای که بهرام چوبینه را فریفت.

تا علیه شاه شورش کند اشاره ای نکرده ،

ولی این زن در منبع دیگری به نام زنی از جنس جن به نام مذهبه توصیف شده این اطلاعات ممکن است پایه برخی داستانهای حماسی باشند که ما به آن داستان ها دسترسی نداریم.

در فرامرزنامه شاه پریان به شیرزنی به نام بانو گشسب خبر می دهد که گورخر کوچکی وجود دارد که در اصل سرخاب ،

شاه جن ها است که خود را به شکل حیوان درآورده است.

جن در هنر امروزی

در دنیای هنر گاهی جن ها به عنوان الهه شعر و موسیقی می باشند و القاء کننده شعر به شاعران.

جن هایی که پیرامون شخصی پرسه می زنند چه شعر الهام کنند چه نکنند ،

بر اساس این که نر یا ماده باشند tābeʿ یا tābeʿa خوانده میشوند ؛ بقیه شان با نام های hātef ،

شق ،

نسناس ،

یا غادار شناخته می شوند.

علاوه بر ارتباطی که جن ها با شاعران برقرار می کنند ،

آنها با فالگیرها و پیامبران نیز رابطه برقرار می کنند.

در ادبیات غیر دینی هم مانند ادبیات دینی جن ها را سازندگان و صنعتگران ماهر توصیف کرده اند.

برای همین تصور می شد سازه های بزرگی مانند تخت جمشید و اهرام توسط آنها ساخته شده است.

ساختار اجتماعی جن در باور عامه

بر طبق عقاید عامه ،

ساختار اجتماعی جن ها شبیه اجتماع انسان ها است.

آنها پادشاه و دادگاه دارند و عروسی می کنند و سوگواری می گیرند.

اگر جن مسلمان خود را به شکلی به غیر از شکل اصلی خود درآورد و به قتل برسد ،

قاتل را مسئول این قتل نمی دانند.

پادشاهی از جن های مسلمان زعفر بود که گفته می شود در رویداد کربلا به امام حسین پیشنهاد کمک نمود.

بر اساس نسخه ای از زندگی نامه زعفر ،

زعفر در دهه ۱۳۰۸ هجری شمسی درگذشت و فرزندش کاظم شاه جن های مسلمان شد.

علاوه بر شکل حیوانی ،

جن ها گاهی برای گمراه یا نابود کردن انسانهای قربانیانی خود به شکل انسانی در می آیند.

گفته شده که جنی به صورت زنی زیبا درآمده بود قربانی اش وی را از روی پاهای حیوان مانند اش شناسایی کرد و طنابی را به دور گردن آن جن انداخت و با کشیدن روی زمین در پشت شتر وی را به قتل رساند.

در میان سیستان گفته می شود جنی به نام مردآزما – ارزیابی کننده مردان – وجود دارد.

اگر مرد از وی نترسد مردآزما با او دوست می شود و در زندگی به او کمک می کند ،

در غیر اینصورت او را با ترساندن دیوانه می کند.

برخی بر این باور اند که مردآزما نر است و با قربانیانش آمیزش جنسی می کند.

جن موجود افسانه ای

جن در فرهنگ عامه

تصور بیشتر مردم از جن به عنوان موجودی فرمان بر است.

اقدامات خاصی برای جلوگیری از آزارشان یا احضار آنها انجام می شود.

آنها را با نامهای خاصی مثل از ما بهتران و عزیزان یاد می کنند تا از احضار ناخواسته آنها که ناشی از ذکر نام آنها است جلوگیری نمایند همچنین سوت زدن ،

تحریک آنها با پرتاب سنگ ،

ریختن خاکستر یا آب گرم بدون ورد لازم ،

سوزاندن تخم مرغ و پوست پیاز با هم یا کارهایی مانند جارو زدن بی مورد در شب باعث احضار آنها می شود.

شکارچی پیری که جنی در شمایل یک تازی را زخمی کرده بود ،

زمانی که به قرار گاه جن ها وارد شد توسط آنها توبیخ شد و سه روز بعد جان باخت ؛ همچنین جن ها شکارچیانی که بیش از حد حیوانات را می کشند تعقیب می کنند.

آنها چنین شکارچی زیاده خواهی را از طریق تبدیل او به گوزن نری که وی زخمی کرده بود تنبیه می کردند.

جن ها این شکارچی را مجبور می کردند تا مشقات یک حیوان شکار شده را تحمل کند ،

از تعقیب و گریز گرفته تا کشتن ،

سربریدن ،

پوست کندن و کباب شدن.

به طور کلی برای در امان ماندن از گزند و آسیب های جن و همچنین دور نگه داشتنش ،

آیه قرآنی بسم الله الرحمن الرحیم را می خوانند – به نام خداوند بخشنده مهربان – .

آسیب جن در فرهنگ عامه

بعضی از زمان ها در هفته گزند جن ها افزایش می یابد مخصوصا شب های شنبه و سه شنبه ،

آنها با خطر یا آسیبی که برای مردم ایجاد می کنند باعث حوادث یا بیماری می شوند یا مصیبت به بار می آورند ،

غیر از اینها ممکن است یکی از کودکان انسان را بدزدند و جایش را با فرزند جن ها عوض کنند.

همچنین ممکن است به خانه ای وارد شده و اموالش را بدزدند.

در میان سیستانی ها گفته می شود دیوی وجود دارد به نام دیو یاهلو که شبیه گاو نری است که در شب دیده می شود و به قربانیانش حمله و تجاوز می کند.

جن دیگری در میان سیستانی ها است به نام جن کلوخ پران که به سمت قربانیان خود سنگ و کلوخ داغ پرتاب می کند ولی آنها هرچه اطراف خود را نگاه می کنند کسی که سنگ پرتاب می کند را نمی بینند ؛ و جن دیگری در میان سیستانی ها به نام مردآزما یا مدروزما وجود دارد که شب ها و در مسیر راه ها برای عابرین مزاحمت ایجاد می کند.

جن زده ها و کمک جن به انسان ها در باورهای عامیانه

برخی از مردم بر این باورند که اغلب آسیبها وارده از طرف جن به انسان ،

اختلالات عصبی ،

مخصوصا صرع است که گفته می شود جن به داخل بدن فرد وارد شده.

آنان معتقدند زمانی که جن در بدن فردی وارد می شود شخص حالت جسمی خاصی را در بدن خود تجربه می کند.

به زعم آنها ،

درمان کسانی که جن زده شده اند فقط با دعا امکان پذیر نیست بلکه بعضی اوقات وی را می بندند و وحشیان وی را مورد ضرب و شتم قرار می دهند تا جن از بدن وی خارج شود.

برای نوع خاصی از جنون که گفته می شد توسط جن ایجاد شده به دعانویس رجوع می کردند که ادعا می کرد داروهای خاصی که در کتابی که سلیمان نوشته برای درمان آن افراد وجود دارد ،

جن به آنها دقیقا گفته که چگونه بیماری های ایجاد شده توسط آنها را درمان کنند و چه چیزهایی را به عنوان دارو مصرف کنند.

جن زده ها و کمک جن به انسان ها در باورهای عامیانه

گاهی اوقات پیش می آید جنی به فردی برای به دست آوردن ثروت یا قدرت کمک کند یا نیرویی برای رهایی از یک بیماری به او بدهد.

یک مرد که این قدرت شفا را پیدا کرده بود توانست با ریختن بزاق خود بر روی بثورات پوستی آنها را درمان کند.

او این توانایی را از زنی از اجدادش که بچه جنی را با بستن حلقه آهنی به پایش تسخیر کرده بود به ارث برده بود.

زمانی که مادر جن برای درخواست آزادی فرزندش التماس می کرد زن به او گفت که باید در قبال آزادی فرزندش چیزی به او بدهد.

آن جن در دهان زن تف کرد و به او گفت که فرزندان تو تا هفت نسل توانایی درمان بثورات بوستی با مالیدن بزاق بر روی پوست بیمار را دارند.

تصویر جن

آسیب پذیرترین قربانیان جن ها

عده ای بر این باورند که آسیب پذیرترین قربانیان جن ها زنان در بستر زایمان و نوزادانشان هستند.

به همین دلیل مادر و نوزاد وی نباید در دو هفته اول زایمان تنها بمانند.

زمانی که زنی بعد زایمان اولین بار به حمام میرود تهدید آسیب رساندن جن به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

این گفته ها در حالی است که تاکنون زنان بسیاری در نقاط مختلف جهان به علت شرایط خاص به تنهایی زایمان کرده اند ،

بی آنکه چنین مشکلاتی متوجه آنها باشد!بسیاری از باورها در این باره با خرافه ها و تصورهای عامیانه و محلی در هم آمیخته است و این باعث شده است که تصویر مرسوم از این موجود بیشتر براساس وهم و خرافه باشد و نه مبتنی بر روایات معتبر دینی یا تجربه های مستند.

برخی عقیده دارند که جن ها از آهن می ترسند ،

و هر کسی موفق شود سوزنی در بدن یا لباس آنها وارد کند می تواند کنترل آنها را در دست بگیرد ،

ترس زیاد آنها از آهن باعث می شود تا آنها نتوانند آهن را از بدن یا لباس خود درآورند.

جن در باور ایرانی و عربی

در داستانهای عامیانه فارسی جن ها معمولا برای انسان ها مضر هستند.

هر چند برخی می گویند جن به همراه غول از داستانهای سامی منشا می گیرند ،

ولی ممکن است از شیاطین مافوق بشر در فرهنگ ایرانیان منشا گرفته باشد و دوباره از طریق یک تبادل فرهنگی میان ایرانیان و اعراب دوباره به فرهنگ ایران بازگشته باشد.

آنها در برخی از انواع داستانها ظاهر شده اند که این گواهی است بر حضورشان در فرهنگ عامه ایران.

از این بین ،

در یکی از داستانهای اخیر گفته می شود که دو نفری که قوز بر پشت داشتند با جن دیدار می کنند.

نفر اول به حمام می رود و می رقصد ،

در آن هنگام عروسی جن ها بوده ،

پس پاداش می گیرد و جن ها قوزش را برمی دارند.

نفر اول این داستان را برای نفر دوم هم تعریف می کند و نفر دوم هم به همان مکان می رود و می رقصد ،

چون مراسم عزای جن ها بوده ،

جن ها قوزی بر بالای قوز او ایجاد می کنند.

از آن در فرهنگ عامیانه فارسی زبانان به عنوان قوز بالای قوز یاد می شود.

در مواردی در قصه های عامیانه از جن به عنوان یاری کننده یاد شده ،

مثلا زمانی که گفته اند جن از مهارت خود در بافتن فرش استفاده می کند.

یکی از این جن های یاری رساننده سیمرغ در داستانهای عامیانه است – با افسانه سیمرغ در داستانهای حماسی اشتباه نشود – ،

گفته می شود دسته ای از جن ها است.

جن موجود افسانه ای

منبع :fa.wikipedia.org

همچنین ببینید

ارک یا اورک موجود خیالی در اسطورها

ارک یا اورک موجود خیالی در اسطورها

ارک یا اورک ارک یا اورک موجود خیالی در اسطورها ارک یا اورک موجود خیالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت − چهار =